tisdag 22 maj 2012

Ledarskap och hälsa

Alla som arbetar inom Kundcenterbranschen vet hur roligt  det är med alla kundkontakter men också hur stressigt det kan vara mellan varven. Vi har toppar och dalar i verksamheten. Men stressiga situationer kan man klara av bättre om hälsan är god. Därför har vi gjort en stor satsning på Hälsa och Ledarskap hos våra chefer. Vi har resonerat som så att vi startar hälsoarbetet med våra chefer så kommer det att ge ringar på vattnet hos våra medarbetare. Vi är övertygade om att en god hälsa är en framgångsfaktor för alla. Mår man bra blir det också roligare på jobbet och eventuella hinder blir lättare att ta sig över.


Under ett år har samtliga chefer ingått i ett chefsnätverk och träffats en gång i månaden. Syftet har varit att hjälpa cheferna att bli tydligare, öka sin prestation och sitt engagemang, få ett bra erfarenhetsutbyte, utvecklas tillsammans och stötta varandra i en krävande vardag. Nätverket har lyft fram tre viktiga saker som en chef behöver; kunskap om det goda ledarskapet, psykisk hälsa och fysisk hälsa. Det har varit viktigt att lyfta fram träning och välmående. Hur viktigt det är att vi tar hand om oss själva. Om hur stress påverkar oss, vår prestationsförmåga, sömn och återhämning. För att bli en bra chef och klara av att leda verksamheten och medarbetarna på bästa sätt måste chefen förstå sina drivkrafter och sitt ledarskap.

På träffarna har fysisk träning varit en stående punkt. Alla har fått träna utifrån den egna förmågan och alla har haft personliga träningsprogram. Vid uppstart och avslut har fystester utförts. I varje träff har också föreläsningar och gruppdiskussioner med efterföljande erfarenhetsutbyten ingått.
Jag återkommer om hur vi kommer att jobba vidare för att alla medarbetare ska få ta del av satsningen.
Hälsningar Elisabeth