Jag heter Elisabeth Hultengren och är chef för Försäkringskassans Kundcenter. Här kommer jag att berätta om vår verksamhet.
måndag 4 juni 2012
Uppdrag att marknadsföra tjänster
Nu flyttar vi fokus till de självbetjäningstjänster som finns och som kunden kan komma att behöva. Vi ska sätta oss in i kundens nuvarande och eventuellt kommande situation och sälja in de tjänster som finns tillgängliga. Det gör vi för att kunna ge bästa tänkbara service till de kunder som verkligen behöver personlig service.
På Försäkringskassans hemsida finns en hel del tjänster som våra kunder kan utföra själva. Arbetsgivare kan t.ex. sjukanmäla sina anställda och ändra inkomstuppgifter åt dem. Vårdgivare inom tandvården har en egen portal där de kan utföra vissa tjänster. Föräldrar kan anmäla föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning vid vård av sjukt barn. Vi har också Mina sidor som visar om handlingar har kommit in och när utbetalning sker.
Detta är bara några av de webbtjänster vi erbjuder våra kunder som de kan utföra själva. Förutom dessa har vi en servicetelefon samt tjänster via sms. Tjänsterna är utformade så att det inte går att göra fel – det blir rätt från början och processen kommer igång snabbare.
Alla tjänar på att vi gör den här förändringen. Vi får mer tid att ge bättre service till våra kunder som behöver kontakta oss på telefon. Våra handläggare får också mer variation i arbetet. Och för kunder som använder tjänsterna är det en besparing både av tid och pengar. Dessutom kan de utföra sina ärenden när som helst på dygnet.
Hälsningar Elisabeth